Fiskehandler fulgte pressemødet: - Jeg troede, det var løgn
Foto: Jonathan Kjær Troelsen / TV2 Nord
Det vakte ikke begejstring hos indehaveren af Fisk er Godt, da han fulgte fredagens pressemøde. Politikernes hjælp er nemlig ikke nogen hjælp, mener han.
- Jeg troede, det var løgn. Jeg er sådan set stadig lidt i chok for at være ærlig.
Sådan var reaktionen hos fiskehandler Klaus Anker Jensen efter fredagens pressemøde, hvor et bredt flertal i Folketinget præsenterede inflationshjælpen, som de havde forhandlet igennem.
Hjælpen er tilset både private og erhvervsdrivende, men ifølge fiskehandleren får hans forretning ikke megen hjælp.
- Det udspil, de kom med, det kan vi ikke bruge til noget som helst for at være ærlig, siger han.
Ingen betydning
Et par af de store punkter på aftalen var en sænkelse af elafgiften, så den fra 1. januar er på 0,8 øre per kilowatt, mens en indefrysningsordning også træder i kraft. Det giver muligheden for, at virksomheder og privatpersoner kan udskyde den del af elregningen, som overstiger elregningen fra fjerde kvartal sidste år.
Men ingen af delene kommer til at betyde noget for fiskehandlen i Hjørring.
- For os selvstændige erhvervsdrivende virker det ingenting, for vi kan trække elafgiften fra i forvejen, siger indehaveren af Fisk er Godt.
- Lånet, som de lægger op til, kan jeg heller ikke bruge til noget. Hvis du tager vores elforbrug, som den var for et år siden, så var prisen høj nok i forvejen. Så jeg ender med at have et lån på 300-500.000 kroner, hvis jeg skal afdrage over fem år, og det kan jeg ikke bruge til noget, siger han og fortsætter:
- Og når der er inflation, og ikke er et højt forbrug, så har vi ikke mange kunder eller penge, og så jeg kan ikke afdrage på noget, siger han.
Kunder vil hjælpe
Tidligere har det været fremme at andre nordjyske erhvervsdrivende har lavet deres egne tiltag for at gøre elregningen mere overskuelig. Og netop det foreslår én af fiskehandlerens kunder.
- Jeg synes, at de, som handler med brød og fisk, burde lave et lille energitillæg. Hvis jeg skulle give to kroner ekstra for hver ekspedition, så ville det være helt fair, siger Henrik Lintner.
Selvom tiltaget er set andre steder, så er det ikke en metode, som Klaus Anker Jensen er tilhænger af.
- Jeg har set, at flere bagere er begyndt på det, men jeg må nok indrømme, at det ikke er den løsning, jeg er inde på. Jeg synes, det er skidt, at vi begynder at tage et beløb for, at kunderne kommer og handler her, siger han.
Klaus Anker Jensens forretning bruger årligt 80 procent af sin strøm på køle- og ismaskiner.
VIDEO: Se det fulde indslag herunder: