Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Kørte syv timer for at tage fusen på Joakim Mæhle

Fortalt af Mogens Jørgensen.

Vi er ikke i tvivl om, hvor vi er, da en splinterny, sølvgrå VW svinger ind og parkerer foran det imponerende nye stadion Volkswagen Arena i byen Wolfsburg i Tyskland. Ud træder nordjyden og landsholdsspilleren Joakim Mæhle.

Vi har sat ham stævne i forbindelse med, at Joakim Mæhle er blevet kåret til Årets Nordjyske Ambassadør.

Joakim Mæhle hilser pænt på holdet fra TV2 Nord, journalist Robert Bedsted, fotograf Anders Hestbæk og undertegnede. Han fortæller, at den her “ lille VW “ kun er midlertidig, han har bestilt en større VW, som klubben selvfølgelig stiller til rådighed for alle spiller i klubben VFL Wolfsburg. Vi befinder os nemlig i bilkoncernen Volkswagens hovedsæde, fordi fodboldklubben er ejet af den tysk bilgigant.

I august satte Joakim Mæhle navn på en ny 4-årig kontrakt frem til 2027 med Wolfburg. Mæhle kom fra den italienske klub Atalanta og fortæller med det samme, at det passer ham perfekt at komme til en by på størrelse med Aalborg, selvom det ikke ser sådan ud, når man bevæger sig rundt i centrum, griner Joakim Mæhle.

- Men jeg bruger ikke byen så meget det vigtigste er at have en base når man kommer hjem fra træning, siger han.

Og den base har Joakim Mæhle et stykke uden for byen i en ny lejlighed, hvor der er stille og roligt, og hvor han kan gå i fred.

Joakim Mæhle kikker på uret. Det er tid at stemple ind på det imponerende træningsanlæg, som ligger klos op af Volkswagen Arena. Han skal møde senest klokken 9.30 til fælles morgenmad med de andre spillere.

Han triller sin VW gennem gitterporten, der omkranser anlægget. Herzlich willkommen im Wfl-center står der på skiltet. Men velkomsten gælder ikke for pressefolk, der ellers har kørt syv timer fra Aabybro og retur senere på dagen. Kun spillere og personale får lov at køre ind på anlægget, og vi aftaler med Joakim Mæhle at mødes efter træningen omkring klokken 14.

Vi bliver da budt indenfor på kaffe og VW-vand, og efterfølgende afhentet af en pressemedarbejder fra klubben, som viser os ind i klubbens presselokale, hvor vi har masser af tid til at gøre klar til interview med Joakim Mæhle. Eller det, han tror, skal være et klassisk interview.

For da vi høfligt spørger, om vi må tage billeder fra træningen, er svaret nein danke. Om tirsdagen må pressefolkene kun lave interview med spillerne, men ikke tage video fra træningen. Det må man til gengæld om torsdagen, hvor man til gengæld ikke må lave interview med spillerne ……” ordnung muss sein “ som det hedder på tysk.

Og mens vi ser ryggen af Joakim Mæhle forsvinde ud på det fantastiske flotte anlæg gemt bag store grønne hække, er de i gang med at hænge billedet op af klubbens seneste store indkøb i receptionen på kontoret.

Joakim Mæhle hænger på væggen ved siden af klubbens anden danske spillere landsholdsspiller Jonas Wind, der allerede er blevet en populær spiller i klubben med sine syv mål i de første seks Bundesliga-kampe. Joakim Mæhle har været beskeden og nøjes med et enkelt mål.

Efter et par timer tager den beskedne og altid venlige nordjyde, Mæhle, plads i stolen. Han beklager det trak lidt ud, men efter hver træning spiser spillerne frokost, og selvom Joakim Mæhle smiler, når han fortæller, at maden selvfølgelig ikke er som i Italien, så kommer det alligevel bag på Mæhle, at det tyske køkken er forbavsende og overraskende godt. Faktisk så godt, at spillerne hver dag kan bestille mad, som man kan tage med hjem til familien, så man ikke behøver at tænke på aftensmaden.

Interviewet går i gang, men ikke ret længe. For pludselig bliver vi afbrudt af et kæmpe brag og konfetti fyger rundt i lokalet.

Det, Joakim Mæhle ikke viste, var, at vi havde fået overtalt Jonas Wind til at overrække den flotte statuette som bevis for at Årets Nordjyske Ambassadør-pris går til Joakim Mæhle, der mildest talt blev både overrasket, glad og kunne næsten ikke stoppe med at grine, da han så sin danske holdkammerat med konfettirør, statuette og iført rød trøje med billede af Joakim Mæhle på brystet i den røde klubtrøje fra Mæhles hjemby og barndomsklub Østervraa.

Vi fortsætter interviewet, mens gulvet flyder med guldglimmer. Egentlig passer det meget godt med den fantastiske karriere, som knægten fra Østervraa har haft indtil videre.

Som 19-årig skrev Joakim Mæhle under på sin første seniorkontrakt med AaB, i 2017 blev Joakim Mæhle solgt til den Belgiske klub Genk, i 2020 blev han solgt videre til den Italienske storklub Atalanta for 85 millioner kroner, og nu hedder det så WFL Wolsburg de næste syv år.

Og der er en speciel grund til, at Joakim Mæhle netop har valgt en “mindre “ tysk klub, da han skiftede fra Atalanta til Wolfburg i sommer.

Mæhle fortæller ærligt, at han har savnet, at der er styr på tingene. At der er en klar dagsorden med faste træningstider, og at man ved, hvad man skal, når man ankommer til træning.

Sådan var det nemlig ikke altid i Italien, hvor Mæhle var kørt træt i den enorme spildtid, ventetid, og ikke mindst meget tid hjemmefra uden at lave noget. Det har han savnet, og derfor kom det meget belejligt, at Wolsburg meldte sig på banen, selvom Mæhle bekræfter, at andre, måske større klubber også havde følere ude efter den danske landsholdsback.

Vi kommer også omkring både landsholdet, AaB, og ikke mindst barndomsklubben Østervraa, hvor farmand Ole har klubrekorden for flest spillede kampe.

Han var træner for Joakim Mæhler, mens mor Annemette på et tidspunkt var formand for Østervraa Idrætsforening. Farfar Keld Pedersen var målmand på førsteholdet i en alder af 65 år. Og i dag er begge Joakim Mæhles brødre stadig med omkring klubben, storbror Daniel spiler på førsteholdet og anden lillebror Marco liveopdaterer på mobilen til Joakim i Tyskland, så han kan følge med i hvordan det går i kampene.

Joakim Mæhles bedste kammerat Michael Thomsen er træner, og Joakim Mæhle fortæller med stor glæde, at netop de to brødre kommer på besøg og skal for første gang se deres lillebror i kamp for sin nye klub på hjemmebane (en kamp som Wolsburg forøvrigt vandt med 2-0).

Interviewet slutter i en høj latter, da undertegnede påstår, at Østervraa tabte sidste kamp 4-2 til Aalborg Chang, mens Joakim Mæhle mener, at hans hold vandt 4-2, mens han desperat hiver mobilen frem for at tjekke resultaterne for Østervraa. Hvem der fik ret blev aldrig opklaret, men sjovt var det.

Inden TV2 Nord-holdet skal begynde hjemturen, tilbyder klubben og Joakim Mæhle, at vi kan komme ind på det store stadion Wolkswagen Arena og tage nogen billeder og video. Så vi slutter dagen i folkevognsbyen på Joakim Mæhles kommende hjemmebane de næste fire år. Imponerende stadion med plads til 28.000 tilskuere og alle de sidste nye faciliteter som legeplads til børnene tæt på banen, mens mor følger manden eller kæresten på banen. Stadion byder desuden på masser af små lounges, hvor spillernes familier og venner bliver trakteret med “ stadionplatte”, som her i Wolfsburg består af 10 forskellige retter til hjemmekampene.

Det bliver også til en tur op ad spillertunnellen i dunkel-grøn farve, mens musikken brager ud af højtaleren, og Joakim Mæhle udbryder:

- Så er stemningen vist lige sat, velkommen på Wolkswagen Arena.


Havne-sag trækker ud: Omstridt advokatundersøgelse bliver flere måneder forsinket

Foto: Henriette Maj Pedersen / TV2 Nord

Advokatundersøgelsen, som skal klarlægge, hvad der førte til det økonomiske kaos på Frederikshavn Havn, trækker ud. Den er nemlig mere omfattende end forventet.

Det bliver først i det nye år.

Faktisk skal vi helt hen i uge ni, før advokatfirmaet Bech-Bruun ventes at være færdig med advokatundersøgelsen.

Den skal give svar på, hvordan økonomien i Frederikshavn Havn kunne udvikle sig så skidt, at Frederikshavn Kommune i maj var nødsaget til at overtage driften af havnen med en samlet gæld på 1,7 milliarder.

Det har advokatfirmaet Bech-Bruun orienteret Frederikshavn Kommune om.

- Arbejdet har vist sig mere omfattende end forventet, siger Frederikshavn Kommunes borgmester Karsten Thomsen (S).

Advokatundersøgelsen var oprindelig lovet færdig inden udgangen af december, og alle relevante personer i undersøgelsen skulle efter den oprindelige plan have været interviewet til undersøgelsen midt i november.

Sådan er det ikke gået.

Flere skal spørges

Advokatfirmaet har nemlig for nyligt udvidet kredsen af relevante personer i sagen.

Det betyder, at en række tidligere medlemmer af økonomiudvalgene i Frederikshavn Kommune nu også har fået mulighed for at komme med deres bemærkninger.

Desuden er advokatfirmaet også - i følge TV2 Nords oplysninger - stadig i dialog med de tidligere bestyrelsesmedlemmer i Frederikshavn Havn for at få dem til at bidrage til undersøgelsen.

De fire bestyrelsesmedlemmer, som valgte at træde ud af bestyrelsen i Frederikshavn Havn i september 2023, har i første omgang afslået at deltage i undersøgelsen, da de ikke har kunnet få adgang til de dokumenter, der ligger i bestyrelsesportalen og få indsigt i hvilke dokumenter, der er inddraget i undersøgelsen.

Flere undersøgelser i gang

Advokatundersøgelsen er en del af en stribe undersøgelser om, hvad der er foregået på Frederikshavn Havn og Frederikshavn Kommune forud for det økonomiske kollaps på havnen.

Venstre har politianmeldt kommunen, efter TV2 Nord har afsløret, at en kommunal medarbejder fortæller, hvordan dokumenter i aktindsigter er blevet sorteret fra og dermed mørklagt for offentligheden.

Det bliver forklaret på en hemmelig lydoptagelse, hvor den kommunale medarbejder opfordrer Frederikshavn Havn til at gøre det samme.

Ankestyrelsen er ligeledes gået ind i sagen om den hemmelige lydoptagelse, mens også Folketingets Ombudsmand har bedt om at blive orienteret i sagen fra Frederikshavn.

Oplysninger tilbageholdt

TV2 Nord har i forbindelse med afdækningen af "Skandalen om Frederikshavn Havn" desuden afsløret, at en række dokumenter og rapporter blev tilbageholdt helt eller delvist af kommunaldirektøren og borgmesteren, og dermed ikke blev forelagt for byrådsmedlemmerne.

Blandt andet har et fortroligt notat som Frederikshavn Kommune selv udarbejdede i januar 2022 om havnens økonomi aldrig været forelagt for hele byrådet

En rapport med seks forslag til at sikre havnens dårlige økonomi, nåede først byrådet 15 måneder efter den blev sendt til forvaltningen og daværende borgmester Birgit S. Hansen.

Politikerne i Frederikshavn Kommune har bevilliget 2,5 millioner til advokatundersøgelsen, og selv om den nu bliver forsinket med flere måneder, forventer borgmesteren ikke, at den bliver dyrere.


Breaking

Styrelse melder klart ud: Uvis fremtid for omdiskuteret regnskab

Byrådsgruppen i Frederikshavn Kommune nægtede at underskrive Frederikshavn Havns regnskab for 2023.

Et afgørende - og ventet - notat er nu lagt på bordet i den langstrakte affære om havnen i Frederikshavns skrantende økonomi.

For nyligt landede Frederikshavn Havns regnskab for 2023, og det viste et dundrende underskud på 340 millioner kroner.

Da kommunalbestyrelsen i Frederikshavn Kommune fik resultatet at vide, nægtede de efterfølgende at underskrive regnskabet.

- Vi vælger at sige, at vi ikke vil skrive under. Det er der ikke noget utrygt ved. Jeg går ud fra, at dem som har udarbejdet regnskabet, har styr på regnskabet, men jeg sad ikke dernede, så derfor vil jeg ikke skrive under, sagde socialdemokraternes gruppeformand Gitte Kiilerich dengang.

Selvom regnskabet ikke blev skrevet under, var især Venstre fortalere for, at kommunalbestyrelsen skulle skrive under. Undervejs lød det blandt andet fra Venstres Lone Haugaard:

- Jeg synes, at det er ærgerligt, at den her kommunalbestyrelse igen og igen kommer til at optræde som et cirkus.

Havnelov tager ikke højde for problem

Frederikshavn Havn skiftede i foråret ejerform, hvor det gik fra at være en kommunal selvstyret havn med egen bestyrelse til at være en kommunal havn, hvor kommunalbestyrelsen træffer valg på havnens vegne. Men i november nægtede kommunalbestyrelsen altså at underskrive regnskabet.

I stedet ville de have Trafikstyrelsens vurdering af, om det er kommunalbestyrelsens ansvar at skrive under. Og den vurdering er nu kommet. I et notat, der er sendt til Frederikshavn Kommune, skriver de:

- Trafikstyrelsen kan bekræfte, at en selvstyrehavns regnskaber skal godkendes af kommunalbestyrelsen i ejerkommunen.

Pressechef hos Trafikstyrelsen Frederik Roed uddyber overfor TV2 Nord:

- Principielt set skal kommunalbestyrelsen skrive under jævnfør havnelovens paragraf 9 stk 3.

Hvad så når havnen har skiftet ejerform midt i regnskabsperioden, og kommunalbestyrelsen derfor nægter at underskrive?  

- Havneloven tager ikke højde for det spørgsmål her. Den siger bare, at en kommunal havns regnskaber skal godkendes af kommunens kommunalbestyrelse, siger Frederik Roed.

Ingen konsekvenser?

Med andre ord ligger det altså udenfor havnelovens område at vurdere, hvem der skal underskrive regnskabet, når ejerformen er ændret undervejs i regnskabsperioden.

Frederikshavn Kommunes revisionsfirma, BDO, skriver desuden i samme notat, at der ifølge deres vurdering:

'Ikke er nogen konsekvenser ved, at der ikke foreligger et underskrevet årsregnskab for Frederikshavn Havn'.

Det er Trafikstyrelsen, der behandler eventuelle klager, der skulle komme i forbindelse med en havns manglende regnskab.

Frederikshavn Havn har en samlet gæld på 1,73 milliarder kroner.


Iværksætter vil sælge titusindvis af el-cykler i hele verden

Foto: Nimbus Motorcycles

De nye elcykler er inspireret af en gammel dansk motorcykel.

De første fire cykler er allerede klar - men der skal mange flere til. 

Inden for fem år vil Nimbus Motorcycles nemlig producere imellem 35- og 40.000 elcykler. 

Cyklerne er produceret i Thisted, hvor de torsdag kunne aflevere de første fire cykler til deres nye ejere. 

- Det er den måske største dag i vores fireårige rejse, fortæller Claus Støvlbæk Clausen, der er grundlægger af Nimbus Motorcycles.

Han fortæller, at firmaet forventer at skulle eksportere 90 procent af de 40.000 elcykler, som de gerne vil producere i 2029. 

Er det overhovedet realistisk, når I kun har lavet fire indtil videre?

- Alting har en start du. Vi startede projektet i 2020, og processen har været rigtig fin. Nu er vi i gang.

Inspireret af en klassiker 

De nye elcykler er inspireret af den gamle motorcykel Nimbus Model C, der blev kendt som ’Humlebien’, som Fisker & Nielsen lancerede i 1934 og producerede frem til 1959. 

Fisker & Nielsen har i dag ændret navn til Nilfisk og laver ikke længere motorcykler - de ejer dog stadig rettighederne til Nimbus-brandet.

Det har Claus Støvlbæk Clausen og Nimbus Motorcycles købt sig til at kunne låne i en årrække. 

Elcyklen er inspireret af de gamle Nimbus motorcykler. Foto: Nimbus Motorcycles
Foto: Nimbus Motorcycles

- Det er hemmeligt, hvor mange år det er, men det er mange år, det kan jeg vidst godt fortælle, siger grundlæggeren. 

Den gamle ”humlebi” var i mange år den foretrukne motorcykel hos både politiet, forsvaret, og post- og brandvæsnet.

Claus Støvlbæk Clausen fortæller, at Nimbus Motorcycles også vil komme til at producere elmotorcykler. 


Onsdag i næste uge vil der være en stor beredskabsøvelse, som finder sted ved Frederikshavn Kraftvarmeværk.

I tidsrummet 17:00 til 20:30 vil der onsdag i næste uge være masser af uniformer, blå blink og store udrykningskøretøjer, hvis man befinder sig ved Frederikshavn Kraftvarmeværk.

Region Nordjylland, Nordjyllands Beredskab, Beredskabsstyrelsen og Nordjyllands Politi samt Hjemmeværnet deltager i øvelsen, hvor der vil indgå omkring 140 personer.

- Vores klargøring til øvelsen begynder tidligere på eftermiddagen, faktisk allerede omkring klokken 14:00, så borgere og trafikanter i området vil kunne se mange køretøjer og indsat personel, siger øvelsesleder, Claus Dahl Olesen.

- Så det er et større setup, vi opererer med, når vi afholder disse vigtige beredskabsøvelser. Og det vil betyde, at der er nogle trafikale forstyrrelser, siger øvelseslederen.

Spærringer i området

Hjemmeværnet kommer til at afspærre Vendsysselvej ved Niels Juels Vej og Hobrogade. Fra 14:00 til 17:00 vil der være delvist spærret, og mellem 17:00 til 20:30 vil der være helt spærret. Fra 20:30 er der igen delvist spærret, indtil oprydningen er færdiggjort senest klokken 22:00.

Øvelsens scenarie kommer til at være en større tilskadekomst på en industrivirksomhed, og den skal være med til at styrke myndighedernes håndtering af en sådan situation.

- Meget nærmere kan jeg ikke komme detaljerne, da der jo også skal være et overraskelsesmoment til stede for vores indsatte kollegaer, så vi sikrer, at alle får en optimal læring ud af dagen, siger Claus Dahl Olesen.  


Foto: Vendsyssel FF

Karim Zaza har været i Vendsyssel FF i mere end ti år, men nu er det slut.

På Vendsyssel FF's facebook-side offentliggør klubben, at målmandstræner Karim Zaza stopper i klubben efter mere end ti års tjeneste.

- Jeg har i mine over ti år i klubben gået på arbejde med det største smil på læben, og jeg har nydt at være med til at bidrage til udviklingen af nogle dygtige keepere og fodboldspillere igennem min tid i klubben, siger Zaza.

Karim Zaza stoppede sin aktive karriere i Vendsyssel FF i 2014, og i 2015 tiltrådte han som målmandstræner.

- Der er overhovedet ikke noget dramatisk i mit stop, og det er heller ikke fordi, at jeg skal noget andet i fodboldbranchen. Jeg ønsker blot at være mere sammen med familien i weekenderne, hvilket jeg glæder mig til at få mere tid til fremover, siger Karim Zaza.

49-årige Zaza har i sin aktive karriere repræsenteret en lang række klubber i form af FC København, Silkeborg, Brøndby IF, OB og så fik han 147 kampe for AaB.