Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Kørte syv timer for at tage fusen på Joakim Mæhle

Fortalt af Mogens Jørgensen.

Vi er ikke i tvivl om, hvor vi er, da en splinterny, sølvgrå VW svinger ind og parkerer foran det imponerende nye stadion Volkswagen Arena i byen Wolfsburg i Tyskland. Ud træder nordjyden og landsholdsspilleren Joakim Mæhle.

Vi har sat ham stævne i forbindelse med, at Joakim Mæhle er blevet kåret til Årets Nordjyske Ambassadør.

Joakim Mæhle hilser pænt på holdet fra TV2 Nord, journalist Robert Bedsted, fotograf Anders Hestbæk og undertegnede. Han fortæller, at den her “ lille VW “ kun er midlertidig, han har bestilt en større VW, som klubben selvfølgelig stiller til rådighed for alle spiller i klubben VFL Wolfsburg. Vi befinder os nemlig i bilkoncernen Volkswagens hovedsæde, fordi fodboldklubben er ejet af den tysk bilgigant.

I august satte Joakim Mæhle navn på en ny 4-årig kontrakt frem til 2027 med Wolfburg. Mæhle kom fra den italienske klub Atalanta og fortæller med det samme, at det passer ham perfekt at komme til en by på størrelse med Aalborg, selvom det ikke ser sådan ud, når man bevæger sig rundt i centrum, griner Joakim Mæhle.

- Men jeg bruger ikke byen så meget det vigtigste er at have en base når man kommer hjem fra træning, siger han.

Og den base har Joakim Mæhle et stykke uden for byen i en ny lejlighed, hvor der er stille og roligt, og hvor han kan gå i fred.

Joakim Mæhle kikker på uret. Det er tid at stemple ind på det imponerende træningsanlæg, som ligger klos op af Volkswagen Arena. Han skal møde senest klokken 9.30 til fælles morgenmad med de andre spillere.

Han triller sin VW gennem gitterporten, der omkranser anlægget. Herzlich willkommen im Wfl-center står der på skiltet. Men velkomsten gælder ikke for pressefolk, der ellers har kørt syv timer fra Aabybro og retur senere på dagen. Kun spillere og personale får lov at køre ind på anlægget, og vi aftaler med Joakim Mæhle at mødes efter træningen omkring klokken 14.

Vi bliver da budt indenfor på kaffe og VW-vand, og efterfølgende afhentet af en pressemedarbejder fra klubben, som viser os ind i klubbens presselokale, hvor vi har masser af tid til at gøre klar til interview med Joakim Mæhle. Eller det, han tror, skal være et klassisk interview.

For da vi høfligt spørger, om vi må tage billeder fra træningen, er svaret nein danke. Om tirsdagen må pressefolkene kun lave interview med spillerne, men ikke tage video fra træningen. Det må man til gengæld om torsdagen, hvor man til gengæld ikke må lave interview med spillerne ……” ordnung muss sein “ som det hedder på tysk.

Og mens vi ser ryggen af Joakim Mæhle forsvinde ud på det fantastiske flotte anlæg gemt bag store grønne hække, er de i gang med at hænge billedet op af klubbens seneste store indkøb i receptionen på kontoret.

Joakim Mæhle hænger på væggen ved siden af klubbens anden danske spillere landsholdsspiller Jonas Wind, der allerede er blevet en populær spiller i klubben med sine syv mål i de første seks Bundesliga-kampe. Joakim Mæhle har været beskeden og nøjes med et enkelt mål.

Efter et par timer tager den beskedne og altid venlige nordjyde, Mæhle, plads i stolen. Han beklager det trak lidt ud, men efter hver træning spiser spillerne frokost, og selvom Joakim Mæhle smiler, når han fortæller, at maden selvfølgelig ikke er som i Italien, så kommer det alligevel bag på Mæhle, at det tyske køkken er forbavsende og overraskende godt. Faktisk så godt, at spillerne hver dag kan bestille mad, som man kan tage med hjem til familien, så man ikke behøver at tænke på aftensmaden.

Interviewet går i gang, men ikke ret længe. For pludselig bliver vi afbrudt af et kæmpe brag og konfetti fyger rundt i lokalet.

Det, Joakim Mæhle ikke viste, var, at vi havde fået overtalt Jonas Wind til at overrække den flotte statuette som bevis for at Årets Nordjyske Ambassadør-pris går til Joakim Mæhle, der mildest talt blev både overrasket, glad og kunne næsten ikke stoppe med at grine, da han så sin danske holdkammerat med konfettirør, statuette og iført rød trøje med billede af Joakim Mæhle på brystet i den røde klubtrøje fra Mæhles hjemby og barndomsklub Østervraa.

Vi fortsætter interviewet, mens gulvet flyder med guldglimmer. Egentlig passer det meget godt med den fantastiske karriere, som knægten fra Østervraa har haft indtil videre.

Som 19-årig skrev Joakim Mæhle under på sin første seniorkontrakt med AaB, i 2017 blev Joakim Mæhle solgt til den Belgiske klub Genk, i 2020 blev han solgt videre til den Italienske storklub Atalanta for 85 millioner kroner, og nu hedder det så WFL Wolsburg de næste syv år.

Og der er en speciel grund til, at Joakim Mæhle netop har valgt en “mindre “ tysk klub, da han skiftede fra Atalanta til Wolfburg i sommer.

Mæhle fortæller ærligt, at han har savnet, at der er styr på tingene. At der er en klar dagsorden med faste træningstider, og at man ved, hvad man skal, når man ankommer til træning.

Sådan var det nemlig ikke altid i Italien, hvor Mæhle var kørt træt i den enorme spildtid, ventetid, og ikke mindst meget tid hjemmefra uden at lave noget. Det har han savnet, og derfor kom det meget belejligt, at Wolsburg meldte sig på banen, selvom Mæhle bekræfter, at andre, måske større klubber også havde følere ude efter den danske landsholdsback.

Vi kommer også omkring både landsholdet, AaB, og ikke mindst barndomsklubben Østervraa, hvor farmand Ole har klubrekorden for flest spillede kampe.

Han var træner for Joakim Mæhler, mens mor Annemette på et tidspunkt var formand for Østervraa Idrætsforening. Farfar Keld Pedersen var målmand på førsteholdet i en alder af 65 år. Og i dag er begge Joakim Mæhles brødre stadig med omkring klubben, storbror Daniel spiler på førsteholdet og anden lillebror Marco liveopdaterer på mobilen til Joakim i Tyskland, så han kan følge med i hvordan det går i kampene.

Joakim Mæhles bedste kammerat Michael Thomsen er træner, og Joakim Mæhle fortæller med stor glæde, at netop de to brødre kommer på besøg og skal for første gang se deres lillebror i kamp for sin nye klub på hjemmebane (en kamp som Wolsburg forøvrigt vandt med 2-0).

Interviewet slutter i en høj latter, da undertegnede påstår, at Østervraa tabte sidste kamp 4-2 til Aalborg Chang, mens Joakim Mæhle mener, at hans hold vandt 4-2, mens han desperat hiver mobilen frem for at tjekke resultaterne for Østervraa. Hvem der fik ret blev aldrig opklaret, men sjovt var det.

Inden TV2 Nord-holdet skal begynde hjemturen, tilbyder klubben og Joakim Mæhle, at vi kan komme ind på det store stadion Wolkswagen Arena og tage nogen billeder og video. Så vi slutter dagen i folkevognsbyen på Joakim Mæhles kommende hjemmebane de næste fire år. Imponerende stadion med plads til 28.000 tilskuere og alle de sidste nye faciliteter som legeplads til børnene tæt på banen, mens mor følger manden eller kæresten på banen. Stadion byder desuden på masser af små lounges, hvor spillernes familier og venner bliver trakteret med “ stadionplatte”, som her i Wolfsburg består af 10 forskellige retter til hjemmekampene.

Det bliver også til en tur op ad spillertunnellen i dunkel-grøn farve, mens musikken brager ud af højtaleren, og Joakim Mæhle udbryder:

- Så er stemningen vist lige sat, velkommen på Wolkswagen Arena.


Er du den heldige? Her er dagens vinder af to kilo juleslik (07.12.24)

Hver aften efter 19.30-nyhederne trækker TV2 Nord en vinder af to kilo juleslik fra AllSweets i Aalborg Storcenter.

Er du en vaskeægte slikmund?

Så skal du være med i TV2 Nord's julekonkurrence, hvor vi hver dag fra den 20. november til den 20. december trækker lod om to kilo slik fra 'Allsweets' i Aalborg Storcenter.

For at være med i konkurrencen skal du kigge forbi juleskoven på TV2 Nord i Aabybro, hænge julepynt på træerne og putte et brev i julemandens postkasse med dit navn og kontaktinformationer.

Hver aften efter 19.30-nyhederne trækker vi en vinder. Læs mere her.

Og vinderen af lørdagens udtrækning, kan du se i videoen herunder:


Fisker om nyt forbud: - Rigtig skidt for kystfiskersamfundet

Fra årsskiftet bliver stenbiderfiskeriet sat på pause, og det går ud over erhvervsfiskere som Henrik Nielsen, hvor en stor del af fiskeriet består af stenbidere. Han er dybt afhængig af stenbiderfiskeriet og frygter for, hvordan han skal få brød på bordet.


Bekymrede politikere: - Det er arbejdspladser, der er på spil

CO2-afgiften, der fra næste år gør det dyrere for fiskere at tanke brændstof på deres fiskekuttere, møder bekymring i både kommunalbestyrelse og på Christiansborg.

På Hanstholm Havn har den kommende CO2-afgift, som vil gøre det dyrere at købe brændstof til fiskekuttere givet rynker i panden hos flere fiskere.

Afgiften er også noget, der bekymrer Kristian Tilsted (V), der sidder i kommunalbestyrelsen i Thisted Kommune. 

- Det er arbejdspladser, der er på spil, når man ligger afgifter på helt ude på primærerhvervene, siger han. 

- Det rammer de kommuner, der ligger herude i udkanten hårdere end de andre kommuner i landet, siger han. 

Han tror, at det vil komme til at koste arbejdspladser. Men han har dog også en tro, at man kan finde løsninger, som kan afbøde de udfordringer, som han forudser. 

- Jeg tror på, at vi har nogle gode løsninger, der kommer til at folde sig ud her lidt senere på året, siger han. 

En anden der er bekymret for, hvad afgifterne kan få af betydning er folketingsmedlemmet Kristian Bøgsted (Æ).  

- Det er område, hvor man har store indtægter og mange arbejdspladser på havnen. Hvor er det, de skal gå hen og få arbejde bagefter? Så kan det være, de får arbejde langt væk fra Thisted Kommune. Det er affolkning af landdistrikterne, siger han til TV MIDTVEST. 

Minister for landbrug, fødevarer og fiskeri Jacob Jensen (V), har ikke ønsket at stille op til interview, men han har sendt en skriftlig udtalelse til TV MIDTVEST. 

"Jeg lytter til fiskernes frustration og tager det meget alvorligt. Jeg ønsker at sikre langsigtede og stabile rammer for fiskeriet, så vi kan udvikle erhvervet i en bæredygtig retning, både miljømæssigt, klimamæssigt og økonomisk. Derfor ser jeg også frem til, at vi snart skal i gang med forhandlingerne om fremtidens fiskeri, hvor udmøntningen af midlerne afsat til fiskerierhvervet i Aftale om Grøn Skattereform for industri mv. netop indgår". 


Foto: Nordjyllands Beredskab

Det er ikke lykkedes at rekruttere instruktører til brandskolen i Hvims, og derfor lukker den til sommer.

Opdatering: Det er den civile del af brandskolen, der lukker, mens den militære del stadig består.

Næste sommer er der ikke længere noget, der hedder Brandskolen i Hvims, og det ærgrer Diana Sørensen, der er direktør ved Nordjyllands Beredskab.

- Det er en rigtig ærgerlig situation, men vi har ikke set anden udvej, siger hun til TV2 Nord.

Om beslutningen fortæller hun, at det er problemer med rekruttering af relevant arbejdskraft, der betyder, at skolen bliver nødt til at lukke.

Vi har i rigtig mange år haft en enorm stolthed i at kunne udbyde og undervise i de her maritime kurser, og vi er rigtig ærgerlige over, at vi ikke kan videreføre det

Diana Sørensen, Direktør, Nordjyllands Beredskab

- Brandskolen i Hvims står overfor et generationsskifte, da to nøglemedarbejdere er på vej på pension, men i det skifte, har det desværre ikke været muligt at finde erstatninger med de rette kompetencer, siger Diana Sørensen.

Derfor har hun indstillet til bestyrelsen, at det bedste er at lukke skolen.

Det bekræfter Hans Ejner Bertelsen (V), der er formand for bestyrelsen for Nordjyllands Beredskab.

- Der er nogle rekrutteringsproblemer, der gør, at vi er blevet enige om, at vi ikke kan køre videre med det, og at vi skal finde nogle alternative løsninger til det, lyder det fra Hans Ejner Bertelsen, der også er borgmester i Morsø Kommune.

Niche-kompetencer forsvinder

På brandskolen i Hvims tilbyder de nogle særlige kurser, der er henvendt til skibspersonale. Og det er netop instruktører til disse maritime kurser, der altså ikke hænger på træerne.

- Vi har i rigtig mange år haft en enorm stolthed i at kunne udbyde og undervise i de her maritime kurser, og vi er rigtig ærgerlige over, at vi ikke kan videreføre det, siger Diana Sørensen.

Hun fortæller, at uddannelsesinstitutionen Martec og Flådestationen i Frederikshavn er de primære aftagere af kurserne, og at det dermed også er dem, der bliver hårdest ramt af lukningen.

- Vi er i en dialog, hvor vi prøver at finde en løsning, så de også kan tage de her kurser i fremtiden, men det bliver desværre ikke hos os i Frederikshavn, siger Diana Sørensen.

Noget lukker, andet flytter

Den maritime brandslukningsdel lukker ned, men planen er, at den regulære brandskoledel bliver omplaceret andre steder, hvor Nordjyllands Beredskab allerede har aktiviteter. For eksempel på Rørdalsvej i Aalborg eller på Brandstationen i Frederikshavn.

- Vi skal selvfølgelig fortsat uddanne og sikre, at de har den uddannelse, der gør, at de også sikkerhedsmæssigt kan klare opgaven, lyder det fra Hans Ejner Bertelsen.

Bestyrelsesformanden hos Nordjyllands Beredskab håber, at denne beslutning skaber noget bedre i fremtiden.

- Det er altid ærgerligt, når man skal lukke noget i Nordjylland, man har haft i mange år, der har fungeret godt, men omvendt må vi også erkende, at der engang imellem er ting, der skal forandres.

- Oftest bliver det også til det bedre, når man kigger på det, og det håber vi også på her, slutter Hans Ejner Bertelsen.

Der er en del planlagt aktivitet på brandskolen i Hvims i foråret, men i slutningen af juni er den sidste ildebrand slukket på brandskolen i Hvims.


Ny afgift er ’dræbende for dansk fiskeri’: - Der er taget kvælertag på det her fag

Selvom der er afsat et trecifret millionbeløb til omstillingen, er de langt fra rolige i Hanstholm.

Fra 1. januar bliver det dyrere at være fisker. Der træder en ny CO2-afgift i kraft, som betyder, at brændstoffet til kutterne frem mod 2025 kommer til at stige med 2,25 kroner.

Priserne er i forvejen høje på grund af krigen i Ukraine - og med afgiften nærmer det sig syv kroner pr. liter. For bare få år siden var prisen nede på to-tre kroner.

Og det skaber dyb bekymring på havnen i Hanstholm.

- Det her får stor betydning for os. Vi bruger en million liter diesel om året. Og to kroner oveni pr. liter diesel, det bliver også til penge. Worst case er, at vi må lukke og slukke. Det her er opskriften på katastrofe, siger Christopher Ditlevsen, der er fisker i Hanstholm.

- Vi kan ikke omstille os til noget andet

Og én ting er prisen. Noget andet er, at fiskerne slet ikke mener, det giver mening at have en afgift, når der reelt ikke er noget grønt alternativ til dieselmotoren.

- Jeg synes, CO2-afgiften i sig selv, den er fin nok, det er fair - hvis der var et alternativ. Vi kan ikke omstille os til noget andet, vi kan ikke have solceller eller batterier eller tage en forlængerledning med. Vi har kun diesel at gøre med, siger Christopher Ditlevsen.

På auktionshuset er de selvsagt afhængige af, at der kommer fisk ind - og på den front er der dårlige udsigter, mener auktionsmester Jesper Kongsted.

- Det her er direkte dræbende for dansk fiskeri, for Hanstholm Havn, Thyborøn Havn og Hirtshals Havn. Der er taget kvælertag på det her fag, big time.

- Dansk fiskeri er minimeret. Og med de her afgifter kan det være, vi bliver fuldstændigt udryddet, siger Jesper Kongsted.

På fiskeauktionen mærker de allerede, at de udenlandske fiskere er begyndt at søge andre steder hen for at undgå afgifterne. Det mærker Morten Mortensen, der er en af dem, der opkøber mange fisk i Hanstholm.

- I løbet af min 35-40-årige karriere er der bygget et rigtigt stort netværk op med fiskere fra Frankrig, Sverige, Norge og Tyskland. Og de vælger os fra nu, på grund af CO2-afgiften.

Afgiften er en del af aftalen om den grønne skattereform fra 2022, som regeringen, De Konservative, Radikale Venstre og SF står bag. I aftalen er der også sat 350 millioner kroner af til at kompensere fiskeriet for omstillingen.

Svar fra ministeren

Jacob Jensen, der er minister for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har ikke ønsket at stille op til interview i dag, men oplyser følgende i et skriftligt svar:

"Jeg lytter til fiskernes frustration og tager det meget alvorligt. Jeg ønsker at sikre langsigtede og stabile rammer for fiskeriet, så vi kan udvikle erhvervet i en bæredygtig retning, både miljømæssigt, klimamæssigt og økonomisk. Derfor ser jeg også frem til, at vi snart skal i gang med forhandlingerne om fremtidens fiskeri, hvor udmøntningen af midlerne afsat til fiskerierhvervet i Aftale om Grøn Skattereform for industri mv. netop indgår.”