Royal Arctic Line varsler massefyringer
Foto: Royal Arctic Line
Det nye år starter efter planen med en fyreseddel for en række nordjyske medarbejdere i det grønlandske rederi.
En aftale mellem Royal Arctic Line og Port Of Aalborg udløber næste år, og derfor varsler den grønlandske virksomhed nu afskedigelser.
2022 varsler hårde tider for en række nordjyske medarbejdere i den grønlandske koncern Royal Arctic Line.
Her har man fredag annonceret fyringer af 100 medarbejdere i første halvår af det nye år, fordi den såkaldte basisaftale med Port of Aalborg udløber.
Derfor kommer medarbejdere i terminalen, pakhuset og værkstedet til at miste deres arbejde, som det står nu.
- Det er altid beklageligt når større forandringer rammer vores medarbejdere. Vi har valgt at informere om de påtænkte handlinger så tidligt som muligt, siger administrerende direktør i Royal Arctic Line, Verner Hammeken.
Forhandlinger i januar
Ledelsen i Royal Arctic Line forsøger ifølge eget udsagn at imødekomme den usikkerhed, den tidsbegrænsede aftale med Port of Aalborg medfører.
- På den måde mener vi, at vi skaber de bedste betingelser for medarbejderne for at kunne forberede sig til de forhandlinger, vi påtænker at invitere til i starten af januar 2022, lyder det fra Verner Hammeken.
De 100 berørte medarbejderne blev orienteret torsdag.
De 40 medarbejderne i Aalborg, der beskæftiger sig med kundeservice, IT, HR, økonomi, skibsdrift og salg kan ifølge virksomheden forvente at beholde jobbet.
Om Royal Arctic Line A/S
- Virksomheden sørger for al søtransport af gods til og fra Grønland og mellem de grønlandske byer og bygder.
- Royal Arctic Line A/S blev stiftet i 1992 og gik i drift i 1. januar 1993, og er 100 procent ejet af Grønlands Selvstyre.
- Transport af gods mellem Danmark og Grønland blev i 1972 flyttet til Aalborg, efter at Den Kongelige Grønlandske Handel blev oprettet i 1776, med besejling fra Københavns Havn.
- Nu skal al gods håndteres via Aarhus Havn
Skal foregå via Aarhus i stedet
Fremover er det meningne, at al gods mellem Danmark og Grønland skal gå via Aarhus Havn. Lige nu håndteres køle- og frysegods allerede her, og i løbet af 2022 skal resten af godset også følge trop.
- I vores bestræbelser på at gøre det let at handle med hele Grønland, er der et behov for at vi løbende kan tilpasse os til de muligheder der opstår, forklarer Verner Hammeken.
- Royal Arctic Lines nye sejlads system gør, at vi nu anløber Danmark, Sverige, Færøerne og Island på ugentlig basis, hvilket giver flere ind- og udgangsporte for grønlandsk import og eksport.