Razzia af Burger Shack: Bøde for vildledende markedsføring
Foto: Burger Shack, Pressefoto
En razzia af samtlige Burger Shack-restauranter i Danmark har afsløret 30 lovbrud. I Aalborg er der kun en enkelt indskærpelse - men markedsføringen af maden er vildledende og urigtig.
Vildledende markedsføring og problemer med mærkning af fødevarene er nogle af de problemer, der er hos kæden Burger Shack. Det slår Fødevarestyrelsen fast, efter der i starten af måneden er blevet gennemført kontroller af samtlige af Burger Shacks afdelinger i landet.
I nogle afdelinger står det værre til end andre. I Aalborg har kæden fået en svagt smilende smiley - altså en tand dårligere end ved den seneste kontrol. Spisestedet har nemlig fået en indskærpelse, og det skyldes, at varmebehandlingen af kødet ikke er høj nok. Ifølge kødproducenten skal kødet nemlig varmes op til 75 grader, men bestiller man en medium bøf opvarmes bøffen til 65 grader. Virksomheden bemærker dog selv, at:
"Det er en del af bestillingen at kunderne kan vælge en medium stegt burger, som så er mellem 65 grader og 75 grader . Øvrige burgere er over 75 grader".
Efter razziaen, hvor alle afdelinger har haft besøg af fødevarekontrollen, er spisestedet i Aalborg et af de bedre steder, da der kun er én indskærpelse. Fem restuaranter har fået en sur smiley. Ifølge TV2 har halvdelen af kædens restauranter fået en bøde, og Fødevarestyrelsens standardbøder ligger typisk mellem 10.000 og 40.000 kroner.
Vildledende markedsføring på Facebook
I forbindelse med Fødevarestyrelsens kontrol af kædekontoret fremgår det, at kæden får en bøde for at vildlede kunderne. For i videoer på Facebook fremgår det blandt andet at:
Virksomhedens slagtere hver nat hakker kød til burgerbøffer, så bøfferne modtages friske hver dag
Samme indtryk gives for burgerboller
Der anvendes økologiske grøntsager fra lokale producenter
Wagyu-kød udgør en tredjedel af burgerbøffens indhold
Alle disse oplysninger har Fødevarestyrelsens rejsehold dobbelttjekket, og det holder ikke vand.
På dagen for kontrollen, som blev udført 2. juli, havde restauranternes seneste levering af kød og burgerboller været seks dage tidligere, og dermed er det altså ikke friske boller og bøffer fra dag til dag, som forbrugerne får. Og grøntsagerne var uden henvisning til lokalproducent - og de økologiske tomater er udenlandske.
Ifølge Fødevarerejseholdets gennemgang af virksomhedens opskrift på burgerbøfferne, er det desuden blevet afsløret, at bøfferne kun indeholder 1 procent af wagyu-kød. Altså væsentligt mindre, end forbrugerne får indtryk af i videoen på Facebook.
Bemærkninger fra Burger Shack
I forbindelse med grøntsager siger direktøren følgende til kontrollen:
- Lokale producenter. Der er forskel på at sige altid eller nogle gange. Hvad skal der til, for at man kan sige det er lokalt?
I forbindelse med mængden af wagyu-kød i burgerbøfferne siger direktøren:
- Vi fortæller i videoen at dette ikke er den rigtigt mængde, idet vi ikke vil udlevere hele recepten.
I butikken er det til fødevarekontrollen oplyst, at cirka 7- 15 procent af bøffen er wagyu-kød.
Direktøren oplyser, at dette ikke er korrekt, det er ikke det, der er oplyst. Det vil være afhængigt af, hvor meget wagyu-kød der er til rådighed.