Professor lægger en dæmper på parkeringsdebat: Træk vejret og brug fantasien
Foto: Per Frank Paulsen / TV2 Nord
Den ophedede debat om parkering i Aalborg gavner ingen, mener professor i byplanlægning. Det bliver en diskussion for og imod biler, og så simpelt er det bare ikke, advarer han.
Parkeringsdiskussionen i Aalborg er ved at gå i hårdknude, fordi den handler om at være for eller imod biler. Sådan lyder det fra en professor i byplanlægning om den ophedede debat om bilernes berettigelse i byen.
Den ene lejr vil have bilerne ud af byen. Den anden vil beholde bilerne. Ole B. Jensen, professor i byplanlægning ved Aalborg Universitet, advarer mod et valg mellem de to yderpunkter.
- Man skal trække vejret og få lidt mere fantasi ind i byplanlægningen. Prøv at få lidt mere fantasi og prøv at tænke på tværs. Der er for meget tendens til at tænke enten i trafik, kultur eller erhverv. Men som borger flyder vi rundt i byen. Vi oplever ikke verden i forvaltningsgrene eller i fagdiscipliner. Det er måske problemet, at man får malet sig op i hvert hjørne. Enten så er det bilen ud af byen. Eller også er bilen konge. Ingen af delene er løsningen, siger Ole B. Jensen.
Byplanlæggeren kunne godt tænke sig, at debatten også kom til at handle om fremtidens førerløse biler og deleøkonomi - det, han kalder en begavet sameksistens.
- Byen bliver kvalt, hvis man fjerner biler helt eller hvis man overhælder byen med biler. I dag er Aalborg ligesom alle andre større byer blevet til en kompliceret by, en netværksby, hvor vi rejser og flytter os meget. Det er faktisk også det, der holder vores samfund vedlige. Det er vores netværk, vores venner, vores familie og vores arbejdsliv. Og derfor har mobiliteten også en helt anden betydning end i gamle dage, siger byplanlæggeren.
Hvis byens borgere og handlende bliver henvist til parkeringshuse et stykke fra selve midtbyen, så bør der ifølge byplanlæggeren også tilbydes alternativer.
- Jeg ved ikke, om det er en god løsning, hvis man beder dem om at parkere langt væk. Så skal man i hvert fald også sørge for, at der et eller andet, der kan hjælpe folk til at komme rundt inde i midtbyen og ind til midtbyen. Der skal være et alternativ. Ellers risikerer vi, at de ikke har lyst til at komme der, siger professoren.