Nordjysk gymnasium følger Imrans budskab: Derfor skal mobilen ud af klasselokalet
Foto: Niels Ahlmann Olesen/Berlingske/Ritzau Scanpix
Det var et foredrag fra Imran Rashid, der fik Aalborg Katedralskole til at smide mobilen i skammekrogen i timerne.
- Jeg ser det egentlig ikke som et udtryk for, at de fjerner noget. Jeg ser det mere som, at de skaber rum til noget.
Sådan lyder det fra Imran Rashid, forsker og forfatter til bogen "Sluk" om det seneste tiltag på Aalborg Katedralskole.
Her har de nemlig valgt at inddrage mobiltelefonerne i timerne inspireret af hans budskab. Derfor vinder det ikke overraskende stor støtte fra forfatteren:
- Det er nogle helt fornuftige tiltag, skolen har iværksat, siger han.
Hør ham forklare problemerne ved børn og smartphones her:
Uddannelsesinstitutioner står nemlig midt i store udfordringer med at tiltrække elevernes opmærksomhed i den digitale tidsalder.
- Problemet er jo lidt, at du tager et af verdenshistoriens mest vanedannende produkter og placerer det lige ved siden af børn, hvis hjerner jo slet ikke er færdigudviklede, forklarer Imran Rashid og fortsætter:
- Dermed har de jo heller ikke evner til i deres impulskontrol, at sige nej til fristelser. Selv voksne kan jo ikke styre sig i forhold til teknologibrug. Så hvordan forventer vi, at børn skal kunne gøre det?
Imran Rashids 10 bud til voksnes skærmforbrug:
1. Køb et vækkeur. Ud med telefon af soveværelset. Det ødelægger søvn og sex.
2. Læg telefonen helt væk når du arbejder.
3. Brug FORSTYR IKKE-funktionen så ofte som muligt.
4. Slå alle notifikationer fra, på nær vigtige opkald.
5. Fjern alle apps, der stjæler din opmærksomhed, fra startskærmen.
6. Fjern lyset fra skærmen. Skru ned for lyset.
7. Fjern batteri-ikonet. Det stresser dig bare.
8. Prioritér konsekvent, hvem der skal have adgang til din hjerne, hvornår og hvorfor og gennem hvilke kanaler.
9. Vær bevidst om, hvornår du bruger telefonen – og hvornår bruger den dig.
10. Husk – når du tænder skærmen, risikerer du at slukke for nærværet.
Det digitale tagselvbord
Derfor skal der aktiv stillingtagen til, mener Imran Rashid.
- Børn er ikke små voksne, de er nogen, der reagerer følelsesmæssigt på ting, som er sjove, og at sætte dem i en situation, hvor de hele tiden er nødt til at forholde sig til nogle digitale fristelser, det er simpelthen ikke ansvarligt overfor dem, når man samtidig beder dem om at koncentrere sig om noget læring, der ikke nødvendigvis vil være lige så sjovt.
Er vi ikke nået dertil, hvor mobiltelefoner bare er blevet en væsentlig del af samfundet, og dermed også undervisningen?
- Det kunne man godt mene. Men princippet for brugen af teknologi i skolen bør være formålsbestemt og voksenstyret. For hvis børnene får lov at bestemme, eller får lov at gøre det, de plejer at gøre, så ender vi jo med både streaming og sociale medier og shopping og alt muligt andet.
Og så kommer fokus væk fra det, der i hans øjne er vigtigst: Fordybelse, socialt samvær og fællesskab. Derfor håber Imran Rashid, at endnu flere gymnasier og skoler vil indføre smartphone-begrænsninger.
- Det er en trend, jeg tror, der kommer til at fortsætte derudad, og som jeg håber på, at rigtig mange skoler kommer til at følge et tråd omkring.
Se hvordan de har gjort på Aalborg Katedralskole her: