Motorvej eller ej? Protestbevægelse vil lægge sag an mod staten
Foto: GRAFIK TV2 Nord
Der er lagt op til endnu et slagsmål om Egholmmotorvejen - men det forudsætter, at der samles en million kroner ind til borgerbevægelsen.
Måske tænkte du, at det var sikkert og vist med en tredje Limfjordsforbindelse, når Egholmmotorvejen efter planen står færdig i 2033.
Men det kan være, at der kommer en kæp i hjulet på de planer. Omend det er et godt stykke ude i fremtiden.
"Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen" er nemlig ved at samle penge ind til at føre en retssag mod staten for anlægsloven. Målet er at samle en million kroner ind, og i løbet af de seneste 10 dage er det lykkedes for organisationen at samle knap 444.000 kroner ind.
- Det vi er i gang med nu, er at samle ind til en retssag, hvor domstole skal afgøre, om den kritik vi gennem 13 år er kommet med, er berettiget, forklarer advokat for bevægelsen, Louise Faber.
Hun mener, at det er realistisk at nå en million kroner, og planen er at lægge sag an, når man når dertil.
Synes det virker ufokuseret
Borgerbevægelsens mål med retssagen er at få tjekket, om folketingets politikere har fulgt VVM-direktivet, og om rapporterne, der er udfærdiget i forbindelse med anlægsloven, overholder en række EU-direktiver.
- Jeg synes, det er et meget bredt grundlag at rejse en sag på. Jeg synes, det virker ufokuseret, siger formand for transportudvalget, Rasmus Prehn (S).
Kan sådan en retssag være med til at sinke projektet?
- Mit udgangspunkt er, at der ikke er noget at komme efter. Vi havde en ekstraordinær tilbundsgående proces i forbindelse med behandlingen af sagen, siger Rasmus Prehn, som senere tilføjer:
- Jeg tænker ikke, at der er noget, der bliver udskudt eller forsinket, men jeg er med på, at det er det, borgerbevægelsen ønsker.
Louise Faber er - ikke overraskende - langt fra enig med den tidligere minister. Særligt om det Rasmus Prehn kalder for en "tilbundsgående proces".
- Det synes vi jo så ikke. Det er magthavernes egen opfattelse, at de har haft en tilbundsgående proces. Vi mener, at det har været en tidsmæssigt presset proces med alt for korte høringsprocesser. Det er vores opfattelse, at politikerne selv synes, de har talt godt med hinanden om sagen, men ikke lyttet til alt det, der ellers er foregået, mener Louise Faber.
David mod Goliat
Rasmus Prehn tager indsamlingen og truslen om en retssag temmelig roligt.
- I første omgang, skal de samle penge ind. Derudover skal der være juridiske myndigheder, der vurderer, at der kan være tale om en sag. Jeg synes, det er lidt ærgerligt, at når der er så stort et folkeligt engagement til motorvejen, at man så ikke bruger sine kræfter på at komme med kvalificerede bud på forbedringer i stedet for at fremsætte en lang og krævende retssag - men det står dem frit for, siger han.
Og det bliver krævende for borgerbevægelsen. Det er derfor, der skal samles en hel million kroner ind til formålet.
- En million kroner kan slet ikke gøre det, når man skal op mod landets mægtigste instans og advokathus. Pengene skal ikke bare være løn, de skal også være med til at betale for syn og skøn i sagen, siger Louise Faber.
Hvis borgerbevægelsen vinder en retssag, vil anlægsloven, ifølge Louise Faber, anses som ugyldig.