Morten giver Danmarks sidste isbrydere nyt liv: - Vi genbruger 99 procent
Det sidste kapitel i et stykke nordjysk søfartshistorie er lige nu ved at blive skrevet i Esbjerg.
De gamle isbrydere Danbjørn og Isbjørn er i fuld gang med at blive skilt af stykke for stykke - og sidenhen solgt som skrot.
- Den bliver fuldstændig tømt, så der kun er stålskroget tilbage, og så bliver den trukket på land og klippet op, fortæller manden bag ophugningen af den første af de to ikoniske isbrydere Danbjørn, Morten Smedegaard.
Isbjørn står for tur som den næste i rækken.
Morten Smedegaard har som direktør i Smedegaard Ship A/S påtaget sig den krævende opgave at omdanne statens gamle isbrydere til samlerobjekter og skrot.
- Der har været nogle fine ting i skibene, og jeg kommer også selv til at beholde nogle af dem, lyder det.
Langt det meste af inventaret bliver dog solgt på en auktion senere på ugen.
Mere end 1.000 henvendelser
Danbjørn og Isbjørn gjorde i mange år tjeneste for Søværnet på Flådestation Frederikshavn, med en storhedstid fra slutningen af 60'erne og frem til midten af 80'erne.
Folketinget besluttede i 2010 at lukke landets isbrydertjeneste.
Det er praktisk talt alt, der bliver genbrugt, på den ene eller anden måde
Morten Smedegaard, direktør, Smedegaard A/S
I 2016 blev de to ældre damer fragtet til havnen i Hals, hvor de synede hen, efter staten mislykkedes med at sælge dem.
- Der ligger også en nationalfølelse i det her, for det er nogle af de gamle statsskibe. Det er jo de to sidste isbrydere, der er tilbage, siger en vemodig direktør.
Smedegaarden A/S har fået over 1.000 henvendelser på mail og telefon, siden det blev offentliggjort, at virksomheden købte isbryderne. Her måtte man have tre-fire ansatte udelukkende til at besvare mails og telefonopkald.
Alt skal genbruges
Når to skibe på hver 77 meter og med en kampvægt på 3.685 ton skal skæres i småstykker, så kræver det sit. Men trods den enorme opgave, som forventes at tage flere måneder, er der tænkt bæredygtigt.
- Det er praktisk talt alt, der bliver genbrugt, på den ene eller anden måde. Det er nødvendigt for, at det kan løbe rundt. Men vi sætter også en ære i at genbruge så meget som muligt, lyder det fra Morten Smedegaard.
Smedegaarden A/S regner med, at Danbjørn og Isbjørn er hugget helt op 1. oktober.
- Jeg tror, det går hurtigere end normalt, fordi andre typer skibe har mere isolering indeni. Så det gør vores arbejde nemmere, siger formanden for nedbrydningsafdelingen hos Smedegaarden A/S, Marek Saletra.
Helst dansk ophugning
Udover det bæredygtige aspekt er der dog også økonomi i det for virksomheden fra Esbjerg.
- Vi sælger selvfølgelig til højestbydende inden for skrot. Sådan vil det altid være, men vi har også nogle krav til dem. De skal overholde det miljømæssige aspekt, siger direktøren.
- Vi håber, vi kan lave et overskud af det, men vi har ikke nogen garanti.
Er det en god forretning at købe et par gamle isbrydere?
- Nej. Ikke dem her. Vi har lagt os i selen for at sikre, at de bliver ophugget i Danmark, for det er vores filosofi: Man skal rydde op efter sig selv. Og det ville være synd, hvis de blev hugget op i Tyrkiet, siger han.
Har du fået lyst til at købe en eller flere stykker af de to ikoniske isbrydere, afholder Campen Auktioner i Randers auktion over alt det gamle inventar fra Danbjørn og Isbjørn lørdag klokken 13.
Der er gennemsyn på torsdag af blandt andet gamle designermøbler og igen lørdag formiddag inden selve auktionen.
VIDEO: Følg ophugningen af isbryderne her: