Kuren mod mistrivsel kan findes hos Van Gogh.. og hans venner
Foto: TV2/Nord
Arkivfoto
Det er projektet 'Kunstkraft - National strategi for unges trivsel', der over et år har udviklet på, hvordan kunstmuseer kan styrke unges livskvalitet.
Flere tal peger på, at unges mistrivsel går i den forkerte retning.
Sådan lød det sidste år fra Sundhedsstyrelsen på baggrund af tal fra Statens Institut for Folkesundhed, der viste høj mistrivsel.
Imellemtiden og efter har et kulturelt fællesskab udviklet på en løsning på problemet, der nu kommer med en klar besked: Kunstmuseer kan styrke unges trivsel.
- Ud over at skabe åndehuller i "nulfejlsregimet", så giver vi de unge nye perspektiver på hinanden og verden, lyder det fra Lasse Andersson, der er direktør på Kunsten i Aalborg.
Fakta om 'Kunstkraft - National strategi for unges trivsel'
Projektet har været et samarbejde mellem fire af landets kunst og kulturinstitutioner:
Trapholt
Kunsten Museum of Modern Art Aalborg
Louisiana
Kunstmuseum Brandts og Nivaagaards Malerisamling
Netop åndehullerne er især den kode, som kunsten kan være med til at knække.
- Unge kan opleve, at det svære glider i baggrunden for en stund. Mange unge fortæller i forløbene, at det giver dem overskud og energi til at være mere til stede i deres private liv bagefter, fortæller Anne Mette W. Nielsen, der er lektor ved Center for Ungdomsforskning, Institut for Kultur og Læring, ved Aalborg Universitet.
En holistisk oplevelse
- I de forløb, vi har fulgt, beskæftiger de unge sig med nogle af livets store og ofte svære spørgsmål med udgangspunkt i fælles samtaler, forklarer Anne Mette W. Nielsen.
Mødet med Van Gogh og alle hans venner (kunsten) kan altså ifølge Kunstkraft-projektet udvide de unges værktøjskasse til at arbejde med de ting, der er svære i hverdagen.
- Ungdomslivet er i dag præget af hurtigt tempo, forandring og uforudsigelighed. Vi ser stadigt flere unge, som mistrives, og vi håber med projektet at kunne vende den tendens, siger Niels Ulrik Sørensen, professor ved Center for Ungdomsforskning.
Fem konkrete anbefalinger fra Kunstkraft til andre kunstmuseer:
Skab stærke rammesætninger, hvor unge kan deltage som de er, uanset baggrund og bagage, og hvor de kan bringe deres ressourcer i spil.
Understøt vekselvirkninger mellem museets værker og de unges egen værkproduktion, hvor unges egne forståelser og præferencer bringes i spil.
Arbejd med gentagne besøg, der skaber tid til, at noget nyt kan åbne sig og ske for de unge.
Udbyg samspillet med samarbejdsparterne omkring rekruttering, støtte undervejs og udslusning, så det ikke overlades til hver enkelt ung at forløse potentialet i deres hverdagsliv og videre livssammenhæng.
Synliggør muligheder for efterspil på kunstmuseerne, så de unge kan komme tilbage – for at vedligeholde eller udbygge de tilhørsforhold, de unge udvikler til museet.
Forskningen har taget udgangspunkt i henholdsvis HF-elever, 6.-klasseselever, unge på kanten af en ordinær uddannelse og unge fra Den Forberedende Grunduddannelse.
Aldersgruppen på eleverne har været mellem 12 til 30 år.