Kunder løber fra regningen - her er løsningen
Søgaards Bryghus har heldigvis flest ærlige kunder - som parret her.
Uærlige eller glemsomme kunder har tvunget flere restaurationer til at tage særlige midler i brug.
Kan jeg bede om regningen, tak?
Dén sætning får ikke alle kunder sagt, når de har spist sig mætte på en af de mange nordjyske cafeer og restaurationer.
Derfor er det hos Søgaards Bryghus fast praksis, at der kræves betaling, når maden bestilles – enten hos en tjener eller gennem en QR-kode på bordene.
- Det er for at undgå, folk rejser sig og går fra regningen. Det er før sket, at hvis den ene er nede på toilettet, så tror den anden, at der er betalt, og så går de, lyder det fra Floor Manager hos Søgaards Bryghus, Mikael Meyer Pedersen.
Nye tider
Tirsdagens frokostgæster hos Hr. Søgaard betaler glædeligt på forhånd.
- Jeg synes, det er meget praktisk. Både for personalet og dem, der køber maden, siger Helle Hansen fra København.
- Sådan et bryghus her med en stor terrasse, tænker jeg, mange kan få en tår over tørsten og komme til at rende fra regningen enten bevidst eller ubevidst. Så jeg synes, det er fint, er meldingen fra Camilla Hansen fra Hjallerup.
- Det er måske nye tider. Og det kan være, at andre i området får lyst til at gøre det samme, så det bare bliver sådan, det er, siger Else Kjeldsen fra Aalborg.
At løbe fra regningen er jo tyveri
Jeppe Møller-Herskind, viceadministrerende direktør, Horesta
Og den respons er enslydende med mange andre gæsters, lyder det fra Floor Manageren, som dog påpeger, at især ældre og turister kan have svært ved at forstå, at de skal betale for noget, de ikke har fået.
- Det er også en hjælp for gæsterne. Har vi en fyldt terrasse, som vi ofte har om sommeren, og de skal vente på, at vi render fra den ene ende af terrassen, så bliver det også en irritation for dem, siger Mikael Meyer Pedersen.
- Ikke en stemning, jeg kan lide
Hos D’Wine Bar kender de også til glemsomme gæster. Faktisk oplever de, at omkring 10-12 regninger løbes fra hver måned.
- Heldigvis er vores gæster rigtig gode til at komme tilbage og sige: Jeg tror sgu, vi kom til at gå. Men det sker også tit, at de ikke gør, lyder det fra ejer af D'Wine Bar, Kristian Ishøy.
Derfor har vinbaren netop indført en regel, som også tidligere har været i brug.
Alle borde afregnes klokken 21. Vil man fortsat have regningen åben, må man lægge et sygesikringskort.
- Det er også træls, hvis man kommer to personer og sætter sig ned, får en god flaske vin og lidt lækkert charcuteri, at man så skal betale hver gang, man får noget. Det er ikke en stemning, jeg kan lide og kender fra Spanien, hvor jeg har boet, siger Kristian Ishøy, som derfor er ærgerlig over, at tilliden ikke altid går begge veje.
Han afviser dog at lave skrappere tiltag, selvom det måske kunne have sparet ham for den sidste mængde ubetalte regninger.
- Men det er jo stadig træls at have ydet en service og så ikke få det, du føler, du fortjener for det, afslutter vinbarejeren.
Opfordring til kunderne
Hos restauranternes brancheorganisation Horesta kender man udmærket til udfordringen med kunder, der vil spise gratis.
- Restaurantbranchen omsætter årligt for over 60 milliarder kroner, så det er svært at undgå den slags episoder, selvom det naturligvis ikke burde ske. At løbe fra regningen er jo tyveri, lyder det fra viceadministrerende direktør Jeppe Møller-Herskind.
Ifølge ham vil der altid være "brodne kar" blandt de mange ærlige kunder. Alligevel vil organisationen gerne sende en hilsen til lækkersultne gæster.
- Vi opfordrer selvfølgelig alle til at opføre sig ordentligt og udvise respekt for sine medmennesker, siger Jeppe Møller-Herskind.