Krydstogtskibe forurener: Nyt forslag om landstrøm
Foto: Kenny Eggert Nissen
Venstre vil undersøge muligheden for at etablere landstrøm til krydstogtskibe i Aalborg.
Særligt henover sommeren pryder flere store krydstogtskibe havnefronten i Aalborg.
Gæster betyder omsætning til restauranter og butikker, men der er også ulemper ved de store skibe.
På den ene side har vi den her fantastiske position, hvor man kan lægge til lige midt i byen, og på den anden side er der udfordringen med, at alt giften også skyller indover hele byen.
Politisk leder af Venstre i Aalborg, Mads Duedahl.
Selvom man er i havn, skal der bruges massevis af strøm på skibene, og den bliver produceret fra olie.
- På den ene side har vi den her fantastiske position, hvor man kan lægge til lige midt i byen, og på den anden side er der udfordringen med, at alt giften også skyller indover hele byen. Jeg synes, at man bør se på, om man ikke kan gøre et eller andet ved det her, forklarer politisk leder af Venstre i Aalborg, Mads Duedahl, til TV2 Nord.
Venstre foreslår, at man undersøger muligheden for landstrøm, som skibene kan koble sig på i havnen.
Men umiddelbart mener Aalborg Havn ikke, at det vil være en god idé.
- Det er ikke vores vurdering, at det er der, hvor man får den største folkesundhed, og det er jo det, som det handler om, fortæller salgschef i Aalborg Havn, Kjartan Ross, til TV2 Nord.
Ny teknologi
Aalborg Havn anslår, at det i dag kun er ca. 25 procent af krydstogtskibene, som kan bruge landstrøm.
Til gengæld er hele branchen på vej med flere tiltag, som kan nedbringe forureningen.
- Der mener vi, at det vil være klogt at se, hvor det vil bringe os hen, for det kunne jo være at skibene selv løser problematikken, siger Kjartan Ross.
Venstre ønsker dog, at der bliver gjort noget med det samme.
- Vi bliver nødt til at have sat en dato, så vi kan få allokeret ressourcerne. Vi kan ikke bare blive ved med at se gennem fingre med, hvordan det er, siger Mads Duedahl.
Andre partier bakker op om Venstres forslag.
- Forureningen fra krydstogtskibe skal tages seriøst, og hvis byrådet kan gøre noget for at løse den udfordring, vil vi fra Enhedslistens side gerne bakke op. Jeg har endnu til gode at se et konkret forslag, og det er uklart for mig, hvordan Venstre mener at kunne løse problemet gennem byrådet, da Aalborg Havn A/S er et selvstændigt aktieselskab, som byrådet ikke har bestemmende indflydelse over, fortæller rådmand for Miljø- og Energiforvaltningen i Aalborg Kommune, Lasse P.N. Olsen (Ø) til TV2 Nord.
Det er ikke fordi, at vi ikke vil lave nogle miljøvenlige tiltag. De penge som vi bruger på at lave miljøvenlige tiltag, de skal også bruges der, hvor de har den største effekt.
Salgschef i Aalborg Havn, Kjartan Ross.
Men om byråd og Aalborg Havn kan finde hinanden, er endnu ikke afklaret.
- Det er ikke fordi, at vi ikke vil lave nogle miljøvenlige tiltag. De penge som vi bruger på at lave miljøvenlige tiltag, de skal også bruges der, hvor de har den største effekt, forklarer Kjartan Ross.
Prisen på en løsning med landstrøm anslås til at være på omkring 60 millioner.
Venstre er også klar til at overveje, om krydstogtskibene skal lægge til kaj længere væk fra centrum, hvis en landstrømsløsning bliver for dyr.
Dermed vil man kunne undgå en del af forureningen i midtbyen.
37 krydstogskibe er i år forbi Aalborg.