Kras kritik: Hjemmeplejen gav borger for gammel medicin
Foto: Per Frank Paulsen / TV2 Nord
- Vi er naturligvis kede af, at der er sket fejl, siger fritvalgschef.
Der er 'større problemer' af betydning for patientsikkerheden.
Sådan lyder den kontante besked fra Styrelsen for Patientsikkerhed efter et tilsyn 19. november sidste år hos Tofthøj Øst Hjemmepleje i Aalborg Kommune.
For ifølge tilsynet er der en lang række ting, som ikke er foregået efter bogen. Rapporten fastslår, at der i enkelte tilfælde har været tvivl om, hvornår borgere har fået tildelt deres medicin, hvor insulinbehandlingen er blevet givet, og samtidig om medicinen i det hele taget er blevet givet eller ej.
'Vi tager det meget alvorligt, at Styrelsen for Patientsikkerhed har vurderet, at der er forhold, som udgør en risiko for patientsikkerheden, og vi er naturligvis kede af, at der er sket fejl. Det er vigtigt for os at sikre høj kvalitet i hjemmeplejen, og vi ser påbuddet som en anledning til at forbedre vores praksis', skriver Stine Norlen, der er fritvalgschef i Aalborg Kommune i et skriftligt svar til TV2 Nord.
Vil genskabe tillid
Foruden er der blevet givet medicin for gammel medicin.
'Når det gælder medicin med overskredet holdbarhedsdato, kan vi desværre bekræfte, at der i en enkelt sag er blevet dispenseret medicin, som var for gammel. Det er en beklagelig fejl, som absolut ikke er gængs praksis. Vi har efterfølgende skærpet vores fokus på korrekt medicinhåndtering', lyder det fra Stine Norlen.
Påbuddet har gjort, at de hos Tofthøj Øst Hjemmepleje har skærpet deres fokus på instrukser og arbejdsgange. Det inkluderer blandt andet yderligere oplæring af personalet samt øget kontrol med medicinhåndtering.
'Vi ser det som vores ansvar at bruge denne situation som en anledning til forbedring og til at genskabe tilliden til vores indsats', lyder det fra Stine Norlen.
Det har Tofthøj Øst Hjemmepleje gjort efter påbuddet
Skriftligt svar fra Stine Norlen, der er fritvalgschef i Aalborg Kommune:
Efter hvert tilsyn analyserer vi de fund, der bliver gjort, og udarbejder en handleplan for at rette op på fejl og mangler. Vores mål er samtidig at sprede læring i hele organisationen, så vi styrker vores samlede praksis – både når tilsynene har været gode, og når der er områder, der skal forbedres.
I dette tilfælde foretog vi en grundig analyse umiddelbart efter, at de tilsynsførende havde afsluttet deres besøg i hjemmeplejen i Tofthøj den 19. november sidste år. På baggrund af analysen har vi igangsat en række konkrete handlinger:
Vi har haft samtaler med medarbejdere og ledere om tilsynet og sikret, at alle kender og forstår instruksen for medicinhåndtering. Vi har desuden understreget vigtigheden af, at medarbejdere frasiger sig en opgave, hvis de føler sig utrygge ved at udføre den.
Vi har indført faste fokuspunkter, hvor medarbejderne ugentligt gennemgår og arbejder med de områder, der blev fremhævet i rapporten.
Vores medicinhåndteringsinstruks er blevet gennemgået med fokus på, hvordan vi kan gøre den mere tilgængelig for medarbejderne i deres dagligdag. Vi er i gang med at visualisere den for at lette brugen af den.
Alle medarbejdere, der håndterer medicin, har haft sidemandsoplæring i praksis, hvor de sammen med en medarbejder fra vores kvalitets- og innovationsenhed har gennemgået medicinopgaver ude hos borgerne og fået praksisnær læring gennem faglig sparring.
Vi har planlagt løbende opfølgninger for at sikre, at de nødvendige forbedringer bliver gennemført, og at vi når vores mål om en endnu højere patientsikkerhed.
Vi ser dette som en vigtig mulighed for at forbedre vores praksis og sikre, at vi fortsat kan levere tryg og sikker hjemmepleje til borgerne.
Det fremgår af tilsynsrapporten, at Tofthøj Øst Hjemmepleje kommer ved cirka 155 personer.