Hjemløse og MitID rimer ikke hos varmestue i Aalborg
MitID er kun et hit så længe telefonen virker.
Hjemløse Patricia Egas er dybt afhængig af sin telefon og MitID. Det er hendes eneste kontakt til det officielle Danmark, og hun er glad for det virker.
- Jeg har ikke nogen adresse, hvis det offentlige skal have fat i mig. Det var ikke muligt før, men nu kan de sende noget, fortæller Patricia Egas.
Et liv på gaden, som det Patricia Egas lever, er ikke nemt at kombinere med digitalisering og MitID. Livet på samfundets bund er svært i en verden, hvor man er mere og mere afhængig af elektroniske hjælpemidler.
Minister på besøg
Mandag besøgte den nordjyske minister for digitalisering, Marie Bjerre (V), Kirkens Korshærs varmestue i Aalborg for at finde ud af, hvordan brugerne har det med al den moderne teknik og MitID.
- Vi ved, at de mennesker, der i forvejen er udsatte, typisk også er de mennesker, der har svært ved at begå sig digitalt. Vi digitaliserer vores samfund, og det bliver bare mere og mere digitalt, så derfor er det enormt vigtigt, at lige præcis den her gruppe borgere også er med, siger Marie Bjerre til TV2 Nord.
Hjemløse i Danmark
Ved seneste tælling i 2019 var det samlede antal hjemløse borgere registreret til 6.431 personer.
I 2022 er antallet faldet til 5.789 personer.
Det er et fald på 642 personer, svarende til cirka 10 pct. i perioden
Fritraget
Nogle brugere på varmestuen i Aalborg har helt styr på livet som digital. Andre har ikke, mens en tredje gruppe er fritaget for det digitale liv. Eksempelvis 64-årige Bodil Eriksen.
- Det andet er for svært for mig. Det er ikke unormalt i min alder, man ikke er vokset op med det der. Det er jeg jo ikke, siger Bodil Eriksen.
Kirkens Korshær fortalte under besøget den nordjyske minister for digitalisering, Marie Bjerre, hvilke udfordringer de oplever, at MitID og digitaliseringen af samfundet giver varmestuens brugere.
- Det gør det svært for nogle, fordi at man skal bruge MitID for at kunne søge boligstøtte. Eller for at blive skrevet op til en bolig skal du have en funktionel mailadresse, så du skal have adgang til computer, hvor du kan checke din mail, så det er en stor udfordring, forklarer Jonas Jakobsen, der er regionschef hos Kirkens Korshær i Nord- og Midtvestjylland.
Den nordjyske minister nåede at tale med tre brugere på varmestuen i Aalborg. Alle tre med forskellige udfordringer i forhold til MitID.
- Det er vigtigt for mig at lytte mig til, hvad er det for nogle problemer, de har, så vi kan gøre tingene lidt mere brugervenlige, men også sørge for, at der er ordentlig hjælp og vejledning. Vejledning til sådan en varmestue her, for tit så søger folk jo herned for at få hjælp, slutter venstreministeren Marie Bjerre.