Historisk "øjebæ" er snart fortid
Foto: Jesper Bo Winther / TV2 Nord
De to isbrydere har fyldt på havnen i Hals, men nu er der snart håb om, at de skrottes.
Sidst de var i brug var i vinteren 1995-1996.
Siden 2016 har de ligget til i havnen i Hals, som er delvist ejet og administreret af Port of Aalborg.
Ja, selv familien Beha-Erichsen tog et kig på det to stykker Danmarkshistorie, da de slog (kyst-)vejen forbi Hals sidste år.
Men fra starten af 2023 kan de to isbrydere, Isbjørn og Danbjørn, endelig forlade havnen og skrottes.
Det bekræfter Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, der ejer isbryderne, og som har betalt flere millioner kroner til Port of Aalborg for, at skibene kunne ligge i Hals.
TV2 Nord har tidligere besøgt havnen og talt med flere, blandt andre Hals Samråd, om de to flydende skrotbunker.
- Vi kan ikke være bekendt at have dem liggende, var en af kommentarerne om det, de lokale har kaldt ’øjebæ.’
Siden 2016 har skibene ligget i havnen i Hals, som er administreret af Port of Aalborg, og siden 2013 har de været til salg – og yderligere tre år før det, blev Søværnets isbrydertjeneste nedlagt.
Prisen dengang?
30 millioner kroner for begge.
I et skriftligt svar til TV2 Nord oplyser FMI dog, at der nu er lagt en plan, og at havnen kan blive isbryderfri i første kvartal eller måske ind i andet kvartal 2023, til borgernes tilfredshed.
Nyt udbudsmateriale
Det har været nødvendigt at lave nye miljøprøver for at tjekke, hvor der var bly og krom i malingen på isbryderne.
Det kom frem ved fremvisningerne, og det kom som en overraskelse for FMI, der derfor måtte lave nyt udbudsmateriale, som nu er undervejs.
- Skibsskrotning af gamle skibe er ikke de enkleste sager, men vi går ikke på kompromis med kvaliteten. Så har vi kun tiden at skrue på, desværre, lyder det videre i svaret til TV2 Nord.
FMI skriver de er taknemmelige for Port of Aalborgs behandling af sagen og for forståelse for den nye plan.