Heines opfindelse skal fjerne lastbiler fra motorvejene
Foto: Christian Henriksen / TV2 Nord
En nordjysk vognmand har udviklet en løsning, der gør det muligt at flytte godstransport fra veje til jernbaner.
Som vognmand har Heine Blach Jensen fragtet tusindvis af containere med gods rundt i Europa. Det er oftest sket på hængeren efter en lastbil, men sådan skal det ikke være fremover.
I hvert fald ikke, hvis det står til den nordjyske vognmand, som også kan skrive opfinder på cv'et.
- Hvorfor er godset egentlig ikke på jernbanen?, spurgte Heine Blach Jensen på et tidspunkt sig selv, da han kørte på motorvejen mod Kolding og blev overhalet af et godstog, der kørte på skinnerne parallelt med E45.
Det spørgsmål blev afsæt til en idé, som Heine Blach Jensen har arbejdet videre med i over 10 år, og som nu er på et stadie, hvor den kan revolutionere transportsektoren.
- Det er en sektor, som traditionelt har haft svært ved at lave CO2-reduktioner, og når vi så kan vise et CO2-neutralt alternativ, så er det for mig at se en verdensnyhed, siger Heine Blach Jensen, som i 20 år har været direktør for Nordjysk Transport Service og desuden er stifter af virksomheden Safe Green Logistics, der har base i Vodskov.
Se indslaget her:
'En brændende platform'
Safe Green Logistics har over det seneste årti brugt omkring 80 millioner kroner på at udvikle et system, som gør det nemt og hurtigt at flytte containere fra en lastbilhænger til en togvogn eller den modsatte vej. En løsning, den nordjyske virksomhed har fået patent på.
- Store dele af døgnet ligger jernbanesporene øde og bliver ikke brugt. Dem kan vi nyttiggøre ved at flytte en større del af godstransporten fra vejene over på jernbanen, siger Michael Svane, som er bestyrelsesformand ved Safe Green Logistics, og uddyber:
- Vi står med en brændende platform. Den seneste fremskrivning siger, at vi i 2035 har 3,5 millioner biler på vejene i Danmark. Vi bruger allerede omkring 30 milliarder kroner om året på at holde i kø, så vi har løsningen, der kan lette presset på vejene til gavn for dem, der skal til eller fra arbejde.
Ifølge Safe Green Logistics kan deres system fjerne flere tusinde lastbiler fra motorvejene, hvis det bliver tilgængeligt for flere at transportere gods via jernbanenettet.
Se containeren blive flyttet fra lastbil til togvogn:
Gode perspektiver
Kenn Steger-Jensen, der er professor i logistik ved Aalborg Universitet, vurderer, at transportsektoren kan reducere sin CO2-udledning med 60 til 70 procent ved at flytte godstransporten på tværs af regioner fra lastbiler til tog.
- Hver gang man skifter mellem transportformer, så lider man af, at det koster penge og tager lang tid. Her har Safe Green Logistics lavet en teknologisk løsning, der sikrer, at man kan gøre det hurtigere, siger Kenn Steger-Jensen.
Selvom løsningen til hurtigt at flytte containere mellem lastbilhængere og togvogne bliver udbredt, så bliver vognmænd fremover ikke overflødige. Tværtimod, mener Kenn Steger-Jensen.
- Teknologien sidder på vognmandens lastbil. Det betyder, at de er en del af løsningen og ikke en konkurrent. Perspektiverne i projektet er rigtig gode, men det kræver en masse medspillere, hvis man skal have det til at fungere i praksis, siger professoren.
Heine Blach Jensen har indtil videre fået støtte fra EU til sit projekt, som han nu - efter mere end 10 års flid - er klar til at rulle ud.
- Nu håber jeg, at erhvervslivet og politikerne træder i karakter og hopper med på vognen, siger han.