Elever lavede nye låg til shampooflasker: - Jeg synes, at det er fedt
Et nyt laboratorium i Aalborg skal få flere børn og unge til at interessere sig for naturvidenskab. Blandt de første besøgende var 7. Y fra Gl. Hasseris Skole.
- Jeg synes, at det er fedt, fordi det havde vi aldrig kunne lave på skolen, så jeg synes, at det er fedt, at vi har fået lov til at prøve det,
Sådan lyder det fra Mathilde Kraglund fra 7. Y på Gl. Hasseris Skole.
Dagens opgave for hende og resten lød blandt andet på at designe en bæredygtig shampooflaske, der skulle være nem at sortere og genanvende. Og designet skulle pitches for underviserne.
- Grunden til, at den er gennemsigtig, er, at den bedre kan scanne, hvilken type plastik det er, siger Sienna Aviaja Kær, mens hun præsenterer shampooflasken.
Og det er netop det, der er meningen med det nye laboratorie og det undervisningsforløb, der hører med. At få aktiveret børnene.
- Det er eleverne, der er aktive. De har hænderne i det. Det er praktisk fagligt samtidig med, at vi har en god dialog om, hvad de står og gør, siger teamleder for Life Fonden i Nordjylland, Lene Møller Vestergaard.
"All in one"
Eleverne har forinden besøget været igennem et fire ugers skoleforløb, hvor plastiks sortering og genanvendelse var temaet. Det er sket igennem gratis undervisningsmateriale, klassen fra Gl. Hasseris Skole har modtaget fra Life Fonden.
- Fordelen ved at køre det her forløb, er jo, at man får tilsendt en kasse med alle de materialer, vi skal bruge. Så vi kan bare gå direkte igang med at arbejde med det, siger Jimmie Winther, underviser på Gl. Hasseris Skole.
Se indslaget fra det nye laboratorium her:
Fra yt til nyt
I løbet af dagen prøver eleverne kræfter med affaldssortering, emballagedesign, pitch og til sidst former og støber de deres egen nøglering ud af gamle plastiklåg. Aktiviteterne er også faldet i god jord.
- De har været engageret, spørgende og alle sammen kommet og sagt, "prøv at se, hvad jeg har lavet" og været stolte over det, siger Jimmie Winther.
Forløb med aftryk
Jimmie Winther mener også, at dele af forløbet kan være til gavn i undervisningen på skolerne.
- Forløbet har givet indblik i en masse elementer. Og de her elementer kan man kopiere ind i sin egen undervisning, siger han.
Hos Life Fonden er håbet, at man kan spire en nysgerrighed og interesse for naturvidenskab.
- Jeg håber, at de går begejstret herfra. At de er blevet en smule begejstret for den verden, der er omkring dem, så de fremadrettet kan tage nogle kvalificerede valg, siger Lene Møller Vestergaard, teamleder for Life Fonden i Nordjylland.
Laboratoriet er skabt i et samarbejde mellem Life Fonden og med Aalborg Kommune.