Aalborg Kommune vil have forlænget høringsfrist i forbindelse med den 3. limfjordsforbindelse
Der er delte meninger til en tredje limfjordsforbindelse over Egholm. Og nu, hvor den er tættere på end nogensinde - giver den fortsat anledning til diskussion. Derfor var Transportministeren mandag på besøg i Aalborg.
Med en miljøvurdering på plads og en udkast til en anlægslov, så er en tredje limfjordsforbindelse over Egeholmlinjen tæt på at blive til virkelighed.
Hvordan har du det?
- Jeg er selvfølgelig meget glad for, at vi nu er et stort skridt nærmere, at vi kan sætte spaden i jorden til en ny forbindelse. Det er jo noget, man har diskuteret og drømt i mange år.
Sådan lød det mandag, da transportminister Thomas Danielsen (V) var på besøg i Nordjylland.
Stor modstand
Men det er langt fra alle, der - som transportministeren - er glade for egholmforbindelsen. Blandt andet mener modstanderne, at en østlig forbindelse aldrig er blevet undersøgt til bunds.
- Et enkelt ekstra rør ved limfjordstunnelen og en forbindelse til City Syd og til Vadum fra E39. De vil ikke undersøge den her løsning, men det er jo tæskedumt, fordi man spilder statens penge, og man løser ikke de trafikale problemer, konstaterer Anders Wested fra Trafikalt Folkeparti.
I lovgrundlaget taler man om den såkaldte diskonteringsrente, når værdien af anlægget skal beskrives. Og her mener modstanderne, at Egeholmlinjen er den økonomisk dårligste løsning.
- Vi kan læse, at den interne rente for egholmforbindelsen er 3,5 procent, og det er det lavest tænkelige, man overhovedet kan forestille sig at bygge en motorvej på. For det viser, at det er en dårlig trafikal løsning, da tallet er for lille. Og vi tror, at de østlige løsninger vil have et større tal, påpeger Louise Faber, der er en del af borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen.
- Man kan jo i realiteten blive ved med at lave undersøgelser for nye linjeføringer. Men jeg synes, det eneste rigtige er den løsning, som man står sammen om i hele Nordjylland, både kommunalt og regionalt, men også i et stort flertal i Folketinget, og det er selvfølgelig den løsning, man så arbejder seriøst videre med, konstaterer transportministeren.
Klima-spørgsmålet
Blandt modstanderne er enhedslisten også, og et af deres hovedargumenter mod den her tredje limfjordforbindelse, det er forureningen under bygningen af anlægget, og den øgede forurening, de mener, der kommer efterfølgende med øget trafik.
- Det er jo fuldstændig tosset i en situation, hvor vi skal reducere CO2-slippet at lave en forbindelse - altså et anlæg - som i anlægsfasen medfører en massiv forøgelse af vores CO2-slip. Også efter den er etableret, fører det til et stærkt forøget CO2 -slip på grund af øget bilkørsel, konstaterer Per Clausen (EL), der er rådmand for Klima og Miljø i Aalborg Kommune.
Passer I godt nok på naturen, miljøet og klimaet?
- Ja, altså vi laver jo en hel del mere natur - altså erstatnings natur - end den der bliver en del af infrastrukturen her. Så det er meget vigtigt, at vi tager hensyn til naturen. Vi har også lavet adskillige undersøgelser i forhold til PFAS, asbest og så videre, konstaterer transportministeren.
- Projektet har jo enorme konsekvenser for de vestlige bydele ved Aalborg, Nørresundby og Dall, og det er samtidig de områder, som er de mest rekreative og har den største naturværdi, pointerer Louise Faber.
- Der er jo både naturmæssigt, sundhedsmæssigt, miljømæssigt og klimamæssigt rigtig mange gode argumenter imod den her forbindelse, konstaterer Per Clausen.
- Vi tager alle de nødvendige hensyn, og det er også derfor, at jeg glæder mig over, at det arbejde, der er lavet nu, er sådeles grundigt, afslutter ministeren.
Utilfredse over høringssvar
Modstanderne af limfjordsforbindelsen er utilfredse med høringsfristen, som er sat til fem uger. Det mener, det er alt for kort tid til at komme med indsigelser til både udkastet til anlægsloven, og den såkaldte miljø-konsekvens-rapport.
Aalborg Kommune har på et byrådsmøde for kort tid siden besluttet sig for at anmode Transportministeriet og Vejdirektoratet om en forlængelse af høringsfristen i forbindelse med planerne for en tredje Limfjordsforbindelse, da de endelige høringssvar ellers skal behandles på et ordinært byrådsmøde den 22. januar 2024.
Får byrådet ikke godkendt udsættelsen, vil der blive afholdt ekstraordinært byrådsmøde den 10. januar 2024,