12-årige Nicklas bruger skoledagen på at kigge på sin mobiltelefon i et rum for sig selv
Louise Asja Larsen er frustreret over, at hendes 12-årige søn Nicklas ikke modtager ret meget undervisning og i stedet bruger skoledagen på at sidde i et rum for sig selv med sin mobiltelefon.
Nye tal viser, at hver fjerde elev nu har mere end 10 procents fravær i skolen. Men faktisk står det endnu værre til, end tallene viser. Der er elever, som fysisk er til stede på skolerne, men som i realiteten ikke modtager ret meget undervisning.
12-årige Nicklas Serritzlev finder ro, når han leger med sin fjernstyrede bil i skoven. En ro, han har svært ved at finde i skolen.
- Jeg har fået nul undervisning i dag. Der har været travlt inde i klassen, så de voksne kunne ikke lige hjælpe mig i gang. Det sker to til tre dage i ugen, siger Nicklas Serritzlev.
Nicklas har ADHD og går i 6. klasse i et specialtilbud i Aalborg Kommune.
Jeg vil jo egentligt gerne have undervisning
Nicklas Serritzlev
Der er så meget larm i klassen, at Nicklas hver dag trækker sig ind i et rum for sig selv. Ofte ender det med, at han ikke får nogen undervisning, fordi lærerne er nødt til at koncentrere sig om de andre elever i klassen.
- Så sidder jeg bare med min mobiltelefon og ser de samme Youtube-videoer om og om igen, mens jeg keder mig, siger Nicklas Serritzlev.
Skyggetal i fraværsstatistik
I følge Louise Asja Larsen, der er mor til Nicklas, er der et stort skyggetal i skolernes fraværs statistikker, fordi der er en del elever, der ligesom Nicklas er fysisk til stede, men ikke modtager undervisning.
- Jeg tænker, at der er skræmmende. Det gør, at man ikke rigtig får det store helhedsbillede af, hvor meget fravær de her børn egentligt har, siger Louise Asja Larsen.
Børn og Unge rådmanden i Aalborg Kommune medgiver, at der er store trivselsproblemer i skolerne.
- Hvis der er et problem, vi skal løse, så er det dét her, siger rådmand Morten Thiessen (K).
Lærerne har gjort, hvad de kan
Louise Asja Larsen ønsker ikke, at der kommer fokus på det skoletilbud, hvor hendes søn går. Hun mener, at lærerne og pædagogerne gør, hvad de kan med de ressourcer, de har. Hun ønsker, at kommunen laver et rejsehold, der kan rykke ud, når trivsel og motivation er kuldsejlet i en klasse.
- Pædagoger og lærere går i det hver eneste dag. De har gjort det, de kunne. Så tænker jeg, at hvis ikke det er nok, så må der komme nogen udefra, som ser det fra et andet syn, siger Louise Asja Larsen.
Ifølge rådmanden arbejder forvaltningen på et projekt, der skal styrke trivslen i skolerne. Det bliver kaldt ”Sammen om et bedre fællesskab” og skal rulles ud om nogle måneder.
Det er endnu ikke konkret nok til, at han vil sige, hvad det indeholder, men det er sikkert, at skolernes trivselspersoner skal styrkes fagligt. Der er ikke umiddelbart lagt op til at lave et trivselsrejsehold, men Morten Thiessen vil heller ikke afvise idéen.
- Vi vil i hvert fald undersøge, om det er den rigtige mulighed. Vi skal gerne have noget, som kan rummes i alle skoler, så vi får en tidlig indsats. Så kan det godt være, at det ikke er et rejseteam, vi skal have fat i, men jeg vil ikke konkludere noget på forhånd, siger Morten Thiessen.
Nicklas Serritzlev er flere år bagud fagligt. Han drømmer om at få en uddannelse, men lige nu har han givet op.
- Jeg vil jo egentligt gerne have undervisning, men der er så meget larm i klassen, at jeg er nødt til at trække mig væk fra det, siger han.