Stort millionprojekt testes igen: - Det er fremtiden

Et godstog kørte for første gang i årevis ind på godsbaneterminalen i Hirtshals - noget der kan være fremtiden.

Ambitionerne var store, da Hirtshals Havn indviede sin nye godsbaneterminal tilbage i 2015. Nu skulle gods i stor stil fragtes med tog i stedet for lastbiler. Men sådan gik det ikke. 

Lige siden har godsbaneterminalen ligget stort set øde hen - en fadæse til 35 millioner kroner. 

Men nu skal der pustes liv i godsbaneterminalen - det blev torsdag markeret med en testkørsel. 

- Nu kan vi operere godstog ind og ud af Hirtshals, så det er egentlig væsentligt for markedet at vide og forstå, at løsningen er mulig, fortæller Per Holm Nørgaard, direktør hos Hirtshals Havn. 

Du kan læse mere om det lange forløb med godsbaneterminalen herunder:

Flere fordele

Allerede for ti år siden blev de første spadestik taget, og blandt politikerne var de sikre på succes. En af dem var Rasmus Prehn (S), som nu er formand for Folketingets Transportudvalg. 

Han mener, at godsbaneterminalen kan løse flere udfordringer.

- Først og fremmest glæder jeg mig over, at der nu er aktivitet, og vi kommer til at få gods på skinner med alle de klima-, miljøfordel- og trængselsfordele, der er ved det. Det har da været enormt frustrerende at skulle vente så længe. Jeg har revet mig i det hår, jeg ikke har længere, fortæller han. 

Også i 2021 forsøgte flere transportfirmaer at skubbe projektet i gang, men også dengang fejlede det, og derfor er der i dag ingen faste kørsler på godsbanen til og fra Hirtshals. 

Men fra nytår vil DB Cargo begynde at køre med godstog mellem Fredericia og Hirtshals en til to gange om ugen. 

Se hele indslaget herunder:

Og den satsning falder sammen med, at der bliver indført en vejafgift for lastbiler. 

- Vi taler i øjeblikket med partnere, for vi kan ikke gøre det alene. Og så håber vi, at vi kan starte det almindelige produkt op i slutningen af dette år, fortæller Birgit Wirth, direktør hos DB Cargo Scandinavia. 

Dyr trailerparkering

Projektet har potentialet til at tage 38 lastbilstrailere om dagen, og en af speditørerne er med til fremvisningen for at blive helt overbevist. Det tager nemlig længere tid at fragte med tog, men det er til gengæld billigere.

- Vi har to trailere på i dag for at vise, at vi gerne vil det her, og vi gerne vil gå ind i det her projekt, og vi mener også, det er fremtiden, fortæller Michael Marnfeld, Europa-ansvarlig hos Leman. 

Og selvom det har terminalen på havnen har kostet staten 35 millioner kroner, har den i 10 år haft et noget af brug end ønsket.

- Det bliver man jo ærgerlig over, når så fint et anlæg, som vi har her. Det er etableret og klar til at bruge og har været anvendt som trailerparkering. Det er en dyr trailer parkering, siger Per Holm Nørgaard, direktør for Hirtshals Havn.


Seneste nyt

fra Nordjylland